Zbytečné odpady deformují základ výpočtu podílu recyklace a využití odpadů, tím se zkreslují informace o výsledcích úsilí nás všech.
Jak konkrétně to deformují? Jak si to konkrétně představit?
Je to prosté:
zbytečné odpady jsou započítávány do základu výpočtu - tedy všech vyprodukovaných odpadů. Vůči této hodnotě se kalkulují kvóty recyklace a využití odpadů. A ty jsou v důsledku zbytečných odpadů zkresleny a neinformují zcela pravdivě.
Tím, že se celková produkce odpadů sníží o alespoň část zbytečných odpadů, výsledná hodnota kvót recyklace a využití odpadů bude vyšší, protože nebude obsahovat to, co je tam zbytečné.
Existují příklady, které ukazují na skryté a dosud nevyužité systémové rezervy. Níže v textu je několik ilustračních příkladů, které to vysvětlují.
V reálném životě je četnost jich výskytu taková, že není důvod něco ukvapeně měnit, když jsme ještě nevyužili všechny systémové rezervy!
Pokud potřebujete podrobnější materiály a vysvětlení, zvolte si odkaz na moji stránku, která se tomu podrobněji věnuje:
Proč by někdo dělal propagaci pro věci běžné potřeby? Zbytečné plýtvání!
Když to koupit prostě musím, tak na co je mi propagace výrobku na obalu?
Kdy je to nejčastěji?
když kupuji chléb, nepotřebuji více než základní údaje o výrobku, které mohou být na cedulce vedle zboží nebo na jeho sáčku (jednotné, snadno recyklovatelné obaly, které prodejce opatří polepovacím štítkem)
když kupuji boty, stačí mi obyčejná krabice se štítkem, kde jsou základní údaje
když kupuji léky, nepotřebuji více než základní údaje (info viz příbalový leták)
když kupuji léky s opakovaně použitelným aplikátorem (pokud se dá umýt), nepotřebuji aplikátor v každém samostatném balení (platí to omezeně - léky mají svá individuální pravidla)
A to není všechno:
Jako dítě si pamatuji, že oční kapátko šlo v lékárně koupit samostatně a tak je nebylo nutno dávat do každého samostatného balení očních kapek.
Ty zmíněné oční kapky byly ve skleněné uzavíratelné lahvičce a do další papírové krabičky je nikdo nedával. Nebylo to potřeba.
A dnes? Dnes žijeme obklíčeni aplikátory všeho druhu:
Když jsem před více než 30 roky kupoval v "elektře" rozdvojku nebo prodlužovačku, byla bez obalu. Obsluha mi ji prostě podala z ruky do ruky.
Dnes je to směs plastu a papíru a někdy i kovu. Kabely jsou staženy drátkem obaleným plastem. Dříve na to stačila gumička nebo provázek.
Ale proč? Není k tomu žádný důvod!
A co nejrůznější kabely, flashdisky, vypínače a další vybrané součástky?
ilustrační foto
není to na tak krátký kus připojovacího kabelu trochu zbytečný luxus?
ilustrační foto
není ten flashdisk v té záplavě obalů poněkud osamocen?
A teď nejtěžší kalibr dne:
dárkové balení dobíjecí šňůry v kazetě, vnější obal z papíru, vnitřní obal z plastu a to vše ještě uzavíratelné na dva magnety (zaklapne to jako knížka)
ilustrační foto
Mně osobně by úplně stačilo, když si takové zboží koupím v prodejně přímo z pultu:
Představte si holicí břit - tedy nástavec, který se nasazuje na vhodný držák a slouží na naše "polidštění" holením vybraných částí těla.
Až se břit otupí (nebo ošoupe nástavec holicího strojku), tak se prostě vyhodí do komunálního odpadu.
Využití ani recyklace není nijak systémově zajišťována.
ilustrační foto
Jak to fungovalo dříve?
Když se můj děda holil, měl svoji břitvu, která mu vydržela celý život. Když se břitva otupila, šla nabrousit. Dodneška ji mám schovanou na památku, ale nemám odvahu ji používat. Ale třeba bych se to také naučil, snížení tlaku krve uvítám...
Můj otec i já sám jsem kdysi používal holicí břit na klasické žiletky (ještě to mám někde schované). Když se žiletka otupila musela se vyhodit.
Její recyklaci ani jejímu využití nic nebrání.
ilustrační foto
Nikdo se o žiletku už nepořeže, protože je při vyhazování tupá.
ilustrační foto
A to není všechno:
K holení se používá pěna nebo gel, zpravidla ve spreji nebo v tubě. Až nosný plyn zcela vyprchá, tlaková láhev se zahodí. Do kovů ji hází málokdo.
Využití ani recyklace tím vlastně moc nehrozí. Není to škoda?
Naši dědové a otcové měli štětku na holení a mýdlo. Když mýdlo došlo, koupilo se v papírovém obalu další, rozbalilo se a vložilo do původního kovového obalu, který byl současně obalem cestovním (v koženém pouzdru jako celek).
ilustrační foto
U holicího náčiní ještě chvilku zůstaneme:
Pokud chodíte k holiči, jistě jste si všimli holicího nástavce strojku určeného pro profesionální použití.
Násuvné holicí kovové lišty na zastřihování jsou částečně zapuštěny do plastového sedla, které tím znemožňuje jeho opakované použití po nabroušení (plastová část by se broušením zničila).
My dříve narození si pamatujeme, že takzvaná "mašinka" měla nástavec celokovový, který byl záměrně vyroben tak, aby šel opakovaně nabrousit.
Učeň, který si ji koupil (když se učil na holiče), ji měl zpravidla celý svůj profesní život a pořád mu fungovala, protože se dala kdykoliv nabrousit.
Některé mašinky byly na "ruční pohon", ty novější už i na elektrický pohon, vzpomínáte?
Nedávná covidová opatření ukázala, že ne všechno je nutné mít v plastovém a pak ještě v papírovém obalu.
ilustrační foto
Navíc by v některých případech mohlo jít o opakovaně použitelný obal, který si zákazník snadno doplní z náhradního balení po odšroubování uzávěru a opět zavře. Kolik takových obalů se v době covidových opatření zbytečně vyhodilo, když je stačilo jenom dolít další desinfekcí a používat dál?
Z toho lze snadno pochopit princip celého problému:
výrobek, který neumožňuje jeho opakované použití, je zbytečný odpad
Původní otázka zněla: Jak vypadá zbytečný odpad?
Myslím, že každý, kdo dočetl až sem, odpověď už zná…
[text v přípravě] 🦺
➡ ŠANCE PRO VÁS
Děkuji za Váš čas, který jste věnovali zbytečným obalům, zbytečným výrobkům a zbytečným odpadům.
Věřím, že se ukáže, že ten čas strávený se zbytečnými odpady, zase tak úplně zbytečný nebyl…
1. Příklad hodný následování
Kdyby někdo z Vás chtěl zaslat nějaký ilustrační příklad hodný následování, budu moc rád.
Připojím ho do společné galerie, kterou právě připravuji.
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení webu.
Cookies jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webových stránek.
Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Ty budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost se z těchto cookies odhlásit.
Odhlášení z používání některých z těchto souborů cookie však může ovlivnit váš zážitek z procházení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správnou funkci webových stránek. Tyto soubory cookie zajišťují základní funkce a bezpečnostní funkce webu anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Analýzy webu“.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Cookie je nastaveno k zaznamenávání souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Funkce Webu“.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Nezbytné minimum“.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Ostatní".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Výkon webu“.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookie slouží k ukládání toho, zda uživatel souhlasil s použitím cookies.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Výkonnostní cookies se používají k porozumění a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Analytické soubory cookie slouží k porozumění tomu, jak návštěvníci s webem interagují. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách, počtu návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji provozu atd.
Reklamní cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.